Nam (Naam), Divine Name (contd...)

continued ...
part 1 | part 2 | part 3

Remembrance of the Divine Name with deep humility, devotion and love results in purification of the mind.

Bhariai Mat Papaa Kai Sang
Oh Dhopai Nawai Kai Rang
Sri Guru Granth Sahib (Page 4)

Once the mind gives up its false sense of independent identity and rolls at the Lotus Feet of the Satguru, Bliss becomes an experienced reality.

Man Bechai Satgur Kai Pass
Tis Sewak Ke Karaj Raas
Sri Guru Granth Sahib (Page 286)

Pure mind is a reflection of inner glory; an Eternal Melody rings within. Nam and Divine Love throb in this holy temple. They reside within.

A pure mind starts reflecting the Atam, it starts reflecting the purity, the splendour and the bliss of the True Spirit, and then by itself becomes the source of Bliss and purity.

Atam is true Divine Abode of the mind. It is here that the Divine Presence thrills and fills one with Divine Ecstasy. Established in Atam one gets detached from the perishable body, mind and name complex.

Atam is the Holiest of the Holy Pilgrimage, Tirath. Dip and to bathe in Atam is the Real Truth.

Sach Taan Par Janiai
Ja Atam Tirath Karey Niwas
Sri Guru Granth Sahib (Page 468)
Mind of a Saint is a True Picture of God
Baba Narinder Singh Ji.

When Guru Takes over the Place of Mind, Soul becomes God.
Baba Narinder Singh Ji.

On the day of full moon (Pooranmashi) Parshad of the Divine Name was freely distributed to Lakhs. Sacred Paths of Holy Guru Granth Sahib were thus completed in thousands till the next Pooranmashi and the Holy practice repeated every month. Hindu and Muslim brothers yearningly joined and participated in the Holy Yag with the Divine Name of Ram and Allah respectively. Families including the men, women and children participated in the Sacred venture with zeal and dedication.

Use of Mala (Rosary) of 108 beads facilitates constant, sincere and progressive practice. For calculation only 100 beads have to be taken into account, eight beads being taken as allowance for errors.

Mental repetition and recitation of the Divine Name is far more rewarding than loud and silent repetition or recitation.

continued ...
part 1 | part 2 | part 3

ਨਾਮ - 2

ਸੰਸਾਰਕ ਬਿਮਾਰੀਆਂ ਲਈ ਸੱਚਾ ਇਲਾਜ ਹੀ 'ਨਾਮ' ਹੈ । ਅਤਿ ਨਿਮਰਤਾ, ਭਗਤੀ ਭਾਵ ਅਤੇ ਪਿਆਰ ਨਾਲ ਇਲਾਹੀ ਨਾਮ ਨੂੰ ਸਿਮਰਨ ਨਾਲ ਮਨ ਦੀ ਸ਼ੁੱਧੀ ਹੋ ਜਾਂਦੀ ਹੈ ।

ਭਰੀਐ ਮਤਿ ਪਾਪਾ ਕੈ ਸੰਗਿ ।। ਓਹੁ ਧੋਪੈ ਨਾਵੈ ਕੈ ਰੰਗਿ ।।
ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਅੰਗ 4
ਜਦੋਂ ਮਨ ਆਪਣੇ ਵਿਅਕਤੀਤਵ ਝੂਠੇ ਨੂੰ ਛੱਡ ਕੇ ਸਤਿਗੁਰੂ ਦੇ ਪਵਿੱਤਰ ਚਰਨ ਕਮਲਾਂ ਦਾ ਆਸਰਾ ਲੈ ਲੈਂਦਾ ਹੈ ਤਾਂ ਆਨੰਦ ਦੀ ਵਾਸਤਵਿਕਤਾ ਦਾ ਅਨੁਭਵ ਹੁੰਦਾ ਹੈ ।
ਮਨੁ ਬੇਚੈ ਸਤਿਗੁਰ ਕੈ ਪਾਸਿ ।। ਤਿਸੁ ਸੇਵਕ ਕੇ ਕਾਰਜ ਰਾਸਿ ।।
ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਅੰਗ 286

ਪਵਿੱਤਰ ਮਨ ਅੰਤਰੀਵੀ ਆਨੰਦ ਦਾ ਪ੍ਰਤੀਬਿੰਬ ਹੈ ਅਤੇ ਅਮਰ ਸੰਗੀਤ ਦਾ ਘਰ ਹੈ । ਇਸ ਪਵਿੱਤਰ ਮਨ ਮੰਦਿਰ ਵਿੱਚ ਨਾਮ ਅਤੇ ਇਲਾਹੀ ਪਿਆਰ ਵਸਦਾ ਹੈ ।

ਆਤਮ ਦਾ ਪ੍ਰਗਟਾਵਾ ਸੱਚੇ ਮਨ ਰਾਹੀਂ ਹੋਣ ਲੱਗ ਪੈਂਦਾ ਹੈ, ਫਿਰ ਸੱਚੀ ਆਤਮ ਦੀ ਪਵਿੱਤਰਤਾ, ਸ਼ਾਨ ਅਤੇ ਆਨੰਦ ਨੂੰ ਉਜਾਗਰ ਕਰਦਾ ਹੋਇਆ ਆਪ ਆਨੰਦ ਅਤੇ ਸ਼ੁੱਧਤਾ ਦਾ ਸਰੋਤ ਬਣ ਜਾਂਦਾ ਹੈ ।

ਮਨ ਦਾ ਸੱਚਾ ਰੱਬੀ ਨਿਵਾਸ ਅਸਥਾਨ ਆਤਮ ਹੀ ਹੈ । ਆਤਮ ਵਿੱਚ ਇਲਾਹੀ ਇਸ਼ਨਾਨ, ਇਨਸਾਨ ਨੂੰ ਇਲਾਹੀ ਵਿਸਮਾਦ ਨਾਲ ਭਾਵ ਵਿਭੋਰ ਕਰ ਦਿੰਦਾ ਹੈ ।

ਜਿਹੜਾ ਮਨ ਆਪਣੇ ਮੂਲ ਦੇ ਵਿੱਚ, ਆਪਣੇ ਮੂਲ (ਆਤਮ) ਦੀ ਪਹਿਚਾਣ ਕਰ ਲਏ ਉਨ੍ਹੇ ਜਿਹੜਾ ਝੂਠਾ ਨਾਤਾ ਆਪਣੇ ਨਾਮ ਤੇ ਆਪਣੇ ਸਰੀਰ ਨਾਲ ਜੋੜਿਆ ਹੁੰਦਾ ਹੈ, ਨੂੰ ਤੋੜ ਲੈਂਦਾ ਹੈ ।
'ਆਤਮ' ਅਤਿ ਪਵਿੱਤਰ ਤੀਰਥ ਯਾਤਰਾ ਹੈ । ਆਤਮ ਵਿੱਚ ਇਸ਼ਨਾਨ ਕਰਨਾ ਹੀ ਮਹਾਨ ਸੱਚ ਹੈ ।
ਸਚੁ ਤਾਂ ਪਰੁ ਜਾਣੀਐ ਜਾ ਆਤਮ ਤੀਰਥਿ ਕਰੇ ਨਿਵਾਸੁ ।।
ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਅੰਗ 468
ਸੰਤ ਦਾ ਮਨ ਹੀ ਪਰਮਾਤਮਾ ਦੀ ਅਸਲ ਤਸਵੀਰ ਹੈ । ਜਦੋਂ ਗੁਰੂ ਮਨ ਦੀ ਜਗ੍ਹਾ ਲੈ ਲੈਂਦਾ ਹੈ ਤਾਂ ਆਤਮਾ ਪਰਮਾਤਮਾ ਬਣ ਜਾਂਦੀ ਹੈ ।
ਬਾਬਾ ਨਰਿੰਦਰ ਸਿੰਘ ਜੀ

ਪੂਰਨਮਾਸ਼ੀ ਵਾਲੇ ਦਿਨ ਲੱਖਾਂ ਲੋਕਾਂ ਨੂੰ ਇਲਾਹੀ ਨਾਮ ਦਾ ਪ੍ਰਸ਼ਾਦ ਵੰਡਿਆ ਜਾਂਦਾ ਸੀ । ਇਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਆਉਣ ਵਾਲੀ ਪੂਰਨਮਾਸ਼ੀ ਤਕ ਹਜ਼ਾਰਾਂ ਦੀ ਸੰਖਿਆ ਵਿੱਚ ਪਵਿੱਤਰ ਸ੍ਰੀ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦੇ ਪਾਠ ਸੰਪੂਰਨ ਕੀਤੇ ਜਾਂਦੇ ਸਨ ਅਤੇ ਇਹ ਪਵਿੱਤਰ ਪ੍ਰਕਿਰਿਆ ਹਰ ਮਹੀਨੇ ਦੁਹਰਾਈ ਜਾਂਦੀ ਸੀ । ਹਿੰਦੂ ਅਤੇ ਮੁਸਲਮਾਨ ਭਰਾ ਇਸ ਪਵਿੱਤਰ ਯੱਗ ਵਿੱਚ ਉਤਕੰਠਾ ਭਰਪੂਰ 'ਰਾਮ' ਅਤੇ 'ਅੱਲ੍ਹਾ' ਦੇ ਇਲਾਹੀ ਨਾਮਾਂ ਨਾਲ ਜੁੜ ਜਾਂਦੇ ਸਨ । ਸਾਰੇ ਜਣੇ ਪਰਿਵਾਰਾਂ ਸਮੇਤ ਬੜੀ ਉਤਸੁਕਤਾ ਅਤੇ ਲਗਨ ਨਾਲ ਇਸ ਯੱਗ ਵਿੱਚ ਸ਼ਾਮਲ ਹੁੰਦੇ ਸਨ। ਇਸ ਉਨਤੀਸ਼ੀਲ ਕਿਰਿਆ ਨੂੰ ਨਿਰੰਤਰ ਵਧਾਉਣ ਵਿੱਚ 108 ਮਣਕਿਆਂ ਦੀ ਮਾਲਾ ਸਹਾਇਤਾ ਕਰਦੀ ਹੈ। ਇਲਾਹੀ ਨਾਮ ਨੂੰ ਜੋਰ ਜੋਰ ਜਾਂ ਚੁਪ ਚਾਪ ਜਪਣ ਅਤੇ ਦੁਹਰਾਉਣ ਨਾਲੋਂ ਮਨ ਵਿੱਚ ਜਪਣਾ ਅਤੇ ਦੁਹਰਾਉਣਾ ਜਿਆਦਾ ਲਾਭਦਾਇਕ ਹੈ ।

नाम - 2
भरीऐ मति पापा कै संगि।।
आहु धोपै नावै कै रंगि।।
-श्री गुरु ग्रंथ साहिब जी अंग 4

पवित्र मन आन्तरिक आनंद का प्रतिबिम्ब और अमर संगीत का घर है। इस पवित्र मन-मंदिर में नाम और दैवी प्यार बसता है।

सच्चे मन के माध्यम से आत्मतत्व प्रकट-प्रकाशित होने लग जाता है और फिर आत्मा की सच्ची पवित्रता, गौरव और आनंद को उत्साहित करता हुआ ऐसा मन आनंद और शुद्धता का स्रोत बन जाता है।

आत्मा ही मन का सच्चा दैवी निवास स्थान है। आत्म-तत्व में किया गया दिव्य स्नान मनुष्य को अलौकिक भाव-विभोरता से भर देता है।

जो मन अपने अन्तर में अपने मूल स्रोत आत्म तत्व की पहचान कर लेता है वह अपने नाम और शरीर के साथ जुड़े हुए झूठे नातों से अपने आपको मुक्त कर लेता है।

आत्म तत्व अति पवित्र तीर्थ यात्रा है। आत्म तत्व में अवगाहन (स्नान) करना ही महान् सच्च है।

सचु तां परु जाणीऐ
जा आतम तीरथि करै निवासु।।
-श्री गुरु ग्रंथ साहिब जी अंग 468
संत का मन ही परमात्मा की असल तस्वीर है।
-बाबा नरिन्दर सिंह जी
गुरु जब मन का स्थान ले लेता है तो आत्मा परमात्मा स्वरूप हो जाती है।
-बाबा नरिन्दर सिंह जी।

पूर्णमासी वाले दिन लाखों श्रद्धालुओं को दिव्य नाम का प्रसाद बाँटा जाता था और आने वाली पूर्णमासी तक पवित्र श्री गुरु ग्रंथ साहिब जी के हजारों पाठ पूरा करने की यह प्रक्रिया हर महीने दोहरायी जाती थी। इस पवित्र यज्ञ में हिन्दू और मुसलमान भाई पूरी उत्कंठा से ‘राम’ और ‘अल्लाह’ के दिव्य नामों से जुड़ जाते थे। सभी व्यक्ति परिवार समेत पूरी तत्परता और लगन से शामिल होते थे। इस वर्धनशील क्रिया को निरन्तर बढ़ाने हेतु एक सौ आठ मनकों की माला की जप-विधि सहायक होती है। दिव्य नाम को ज़ोर-ज़ोर अथवा चुपचाप जपने-दोहराने की अपेक्षा मन में जपना और दोहराना अधिक लाभदायक है।

Site Updates in your Inbox

The mission's privacy policy.

We respect your privacy. We do not use any third party services for ads or other purposes whatsoever.

Thank you for the Subscription ...